Thursday 5 September 2013

Ain Demam

Genap sahaja 6 bulan,nilah buat pertama kalinya Nur Qurratul Aini demam..




Tapi,dia still boleh tersenyum lagi.. badan pun tak berapa panas... so,kami just bagi ubat demam je dekat si kecik..

Lepas dua hari demamnye pun dah semakin kurang dah...Cume dia ada muntah-muntah je... masa tu saya ingat dia muntah biasa je...

Bila dah tengah malam,badannya mula panas semula... asyik merengek dan muntah je....Bila dh masuk 4  kali muntah,saya pun buat keputusan minta cuti je.. mase tu jugak(5.00 am) sms bos minta cuti...

Siangnye saya bawa ke klinik, doktor beritahu ada radang kat tekak dia.. Disebabkan radang tu ain deman dan asyik muntah-muntah..Patutla dia asyik merengek je.. kesian Ain...

Dari klinik sampai la kat rumah,Ain tak nak langsung berenggang... saya pun mase tu tak berapa nak tahu macam mana nak bantu dia...

Nasib baik la ade kakak yang tolong bg nasihat.. Antara nasihatnya ialah:

¤ Bg ubat on time.
¤ Tuam badan Ain dgn air biasa.
¤ Kalau panas sangat, bukak baju ain, biarkan dia pakai pampers je.
¤ Bagi buah yang sejuk ( betik,tembikai) untuk kurangkan rasa radang pada 
    tekak ain...
¤ Jangan bagi air yg panas sangat, nnt makin sakit tekaknye...
¤ Klu nak mandikan ain, guna air biasa je, jgn guna air panas...
¤ Jangan bg Ain nangis, nnt tekaknya makin sakit..
¤ Jangan selimutkan Ain untuk bg dia berpeluh, kalau panas berkumpul 
   dalam badan boleh menyebabkan sawan & masalah otak pada baby.. 


Alhamdulillah.. lepas ikut semua nasihat kakak saya.. demamnye pn makin reda.. Saya bagi Ain buah betik untuk legakan tekaknya...

Malamnya baru la Ain nk senyum.. Siap buat test suara lg (menjerit)...

 Tq My Lovely sister sbb byk bg nasihat pada saya...

My sister with Ain, My Abah & anak-anaknye...




Lihatla muka orang demam... nk buka mata pn tak larat...syian dia...
♥♥♥♥♥












No comments:

Post a Comment