Monday 23 September 2013

Atasi Masalah Sembelit Dengan Shaklee


Masalah Sembelit sering berlaku dalam masyarakat kita, tetapi ramai yang menganggap ianya perkara biasa dan memandang remeh perkara ini. Namun jika dibiarkan berlarutan,Ianya akan menjadi lebih serius. So, sebelum masalah sembelit ini lebih parah, adalah lebih baik kita atasi masalah sembelit ini dengan shaklee. Jom kita kenali apa itu Sembelit dan Punca-Punca Sembelit dulu ya....

Sembelit ialah masalah yang dialami oleh individu yang buang air besar kurang daripada 3 kali seminggu, yang diikuti oleh mengeran (straining), sakit sewaktu buang air,  dan buang air dengan sukar. 


Biasanya najis adalah keras,berketul ketul dan kering. Individu yang menghidapi masalah sembelit harus peka dengan penemuan darah atau lendir dalam najis kerana kewujudan darah atau lendiran mukus boleh membawa petanda masalah yang lebih serius seperti polyps (ketumbuhan pre kanser) atau penyakit radang usus besar.



Punca Umum Sembelit:

  • Kurang minum air : Kuantiti air yang perlu diminun individu 2.5 Liter sehari. Kekurangan air dalam badan menyebabkan najis mengeras dan menyukarkan pergerakan najis keluar dari Salur Rektum (Salur Usus yang terakhir).



  • Kurang Makan makanan Pelawas: Makanan pelawas ialah makanan yang mengandungi banyak serat seperti Buah-Buahan Dan Sayur-Sayuran. Serat /Pelawas ini berupaya menyerap air dan memastikan najis lembut. Ini memudahkan najis ditolak keluar dari usus Rektum (Usus Akhir)



  • Kurang bersenam @ Bersukan: Kurang bersenam juga boleh menyebabkan pergerakan najis tidak lancar. Individu yang mengamalkan senaman @ Bersukan akan membantu najis keluar dengan lebih cepat.


  • Umur: Peningkatan usia seseorang juga antara faktor yang menyumbang kepad masalah sembelit
  • Selain itu: Individu yang baru sahaja menjalani pembedahan juga berisiko mengalami sembelit kerana biasanya mereka mempunyai usus yang kurang aktif dan sakit yang boleh menghalang pelancaran najis.


Terdapat juga masalah lain yang lebih serius yang boleh menyumbang kepada masalah sembelit seperti:

  • Luka pada lubang dubur.
  • Rektum runtuh
  • Terdapatnya kanser pada rektum
  • Ulser pada lapisan dinding usus (mukosa)
  • Radang usus besar Ulcerative colitis dan Crohn's disease (mereka juga membawa kepada masalah cirit birit)
  • Radang divertikulum


Cara Mengatasi Masalah Sembelit:

* Minum banyak Air masak/Air Kosong.
* Makan makanan yang mengadungi banyak serat.
* Mengamalkan Diet dan senaman Sihat.
* Menggunakan Suplement bagi mengelakkan sembelit seperti Meal shake shaklee.




Kenapa Meal Shake??


Meal Shake mengandungi serat yang penting yang diperlukan oleh  kita dalam membantu pergerakan usus agar sentiasa lancar bagi mengelakkan sembelit.

Meal shakle ini juga sesuai untuk semua peringkat umur iaitu sesuai untuk kanak ------> Warga Tua


Sebarang Pertanyaan @ Maklumat Lanjut serta Untuk dapatkan harga Istimewa, Boleh Email azida1987@gmail.com @ call/sms/whatsapp 017-2410789













No comments:

Post a Comment